Aktuality

Dva miliony najetých kilometrů, 1600 vlaků denně a minimum preventivních zastavení – první měsíc s ETCS předčil očekávání

Evropský vlakový zabezpečovač ETCS na hlavních železničních koridorech během prvního měsíce výhradního provozu fungoval prakticky bezchybně. Vlaky pod jeho plným dohledem ujely více než dva miliony kilometrů. Systémem je nyní vybaveno více než 600 kilometrů tratí, na kterých jezdí v průměru 1 600 vlaků denně, za leden jich bylo na 30 000.

Spolehlivost systému dokládá, že u 99,1 % vlaků funguje ETCS po celou dobu jízdy bez jakýchkoliv výpadků. Ve zbylých případech dojde k preventivnímu zastavení, přičemž průměrná doba do opětovného rozjetí se zkrátila na dvě minuty a 51 vteřin. Ani tyto ojedinělé případy zastavení tedy negenerují výraznější zpoždění. Většina preventivních zastavení souvisí s mobilními jednotkami zabezpečovače na lokomotivách a objevují se nejčastěji při výrazně zhoršených povětrnostních podmínkách jako je námraza či smíšené přeháňky. Správa železnic tyto případy nyní analyzuje ve spolupráci s dopravci a výrobci technologie, aby se během příští zimy problémy už neopakovaly.

ETCS funguje na podobném principu jako moderní asistenční systémy v automobilech – nepřetržitě sleduje jízdu vlaku a v případě potřeby dokáže okamžitě zasáhnout. Na rozdíl od běžných zabezpečovačů má přehled o celé trati před sebou a průběžně kontroluje, zda strojvedoucí dodržuje všechna omezení a návěsti. Pokud by došlo k jakémukoliv ohrožení bezpečnosti, systém automaticky převezme kontrolu nad vlakem a bezpečně jej zastaví. Díky této nejmodernější technologii je tak prakticky vyloučeno projetí návěstidla na červenou či překročení povolené rychlosti