Aktuality
Milion kilometrů ještě bezpečnější železnice – výhradní provoz ETCS na koridorech začal bez komplikací
Na víc než 600 kilometrech železnice tak cestující jezdí pod dohledem nejmodernější dostupné technologie, která zajišťuje bezpečné cesty. Ke krátkodobým výpadkům spojení dochází u méně než jednoho procenta vlaků, což je lepší bilance, než jaká byla původní očekávání. Preventivní zastavení nepředstavují komplikace v provozu, negenerují výraznější zpoždění.
Intenzivní příprava trvající řadu let, vrcholící v posledních měsících roku 2024 a realizovaná ve spolupráci s partnery, se plně vyplatila. Nový systém dohlíží na desítky tisíc vlaků měsíčně; celkově už ve výhradním provozu od začátku ledna najely víc než milion kilometrů. Systém nabíhal postupně během čtyř lednových týdnů, poslední část – nejvytíženější úsek mezi Českou Třebovou a Prahou – se do výhradního provozu zařadil jako poslední ve středu 22. ledna.
Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda označil zavedení ETCS za jeden z nejambicióznějších projektů v dějinách české železnice a pozitivní zkušenosti jsou podle něj dobrým základem pro další rozvoj systému na dalších tratích.
Zavádění výhradního provozu ETCS 2025:
- Česká Třebová – Olomouc – Dluhonice – Prosenice/Přerov (od 1. 1. 2025)
- Břeclav – Bohumín (od 8. 1. 2025)
- Česká Třebová – Adamov, Modřice – Břeclav (od 15. 1. 2025)
- Praha-Běchovice – Pardubice – Česká Třebová (od 22. 1. 2025)