Často kladené otázky
Je nutné přecházet na ETCS? Nestačí současné zabezpečení?
Na části tratí v Česku se doposud používá takzvaný Národní vlakový zabezpečovač (někdy též liniový zabezpečovač). Je to systém, který pomáhá strojvedoucímu tím, že mu předává základní informace o signálech na trati. Funguje společně s tzv. tlačítkem bdělosti, které musí strojvedoucí pravidelně mačkat.
Tento systém má však své limity. Pokud strojvedoucí správně mačká tlačítko bdělosti, zabezpečovač nemůže sám zasáhnout do řízení vlaku. To znamená, že nedokáže zastavit vlak před červenou ani hlídat, jestli vlak nejede moc rychle. Není to zkrátka plnohodnotný vlakový zabezpečovač. Navíc je jím vybavena jen malá část našich tratí.
Proto přecházíme na evropský systém ETCS. Ten je mnohem chytřejší a bezpečnější. Dokáže sám kontrolovat rychlost vlaku a vypočítat, kdy je potřeba začít brzdit, aby vlak bezpečně zastavil před červenou. ETCS bude postupně zaveden i tam, kde dosud žádný vlakový zabezpečovač nebyl.
V čem spočívá výhradní provoz ETCS a jakých tratí se týká?
Výhradní provoz ETCS znamená, že všechny vlaky jedoucí na dané trati pojedou pod dohledem ETCS. Všechna vozidla tak musí být vybavena funkční a schválenou mobilní částí ETCS. A také strojvedoucí musí být náležitě proškolen.
Výhradní provoz se již nyní týká trati Olomouc – Uničov, od začátku roku 2025 pak bude zaveden na prvních úsecích tranzitních koridorů, konkrétně na tratích Praha-Běchovice – Olomouc – Bohumín (s výjimkou uzlu Česká Třebová), Česká Třebová – Břeclav (mimo uzel Brno) a Přerov – Břeclav. V dalších letech se bude počet tratí ve výhradním provozu postupně zvyšovat. Podrobnosti jsou na stránce Zavádění ETCS.
Neohrozí ETCS lokálky? Jak bude zabezpečen vjezd vlaků z regionálních tratí do stanic s výhradním provozem ETCS?
Nemusíte se obávat, ETCS existenci lokálek neohrozí. Máme plán, jak zajistit, aby vlaky z regionálních tratí mohly i nadále vjíždět do stanic na koridorech s výhradním provozem ETCS.
Jak to bude fungovat? Po zavedení ETCS na hlavní trati budou vybrané stanice po určitou dobu fungovat ve smíšeném režimu. To znamená, že do nich budou moct vjíždět i vlaky, které nejsou vybaveny systémem ETCS. Toto přechodné období může trvat až 5 let.
Aby byla zajištěna bezpečnost, budou platit určitá pravidla. Například rychlost vlaků bez ETCS při vjezdu do stanice bude omezena na maximálně 60 km/h. Vlaky nevybavené systémem ETCS pak také pochopitelně nebudou moct pokračovat na trať s výhradním provozem ETCS.
Jak to bude s historickými vozidly? Budou moct nadále jezdit?
Na síti Správy železnic bude ještě dlouhou dobu mnoho tratí, které nebudou ve výhradním provozu ETCS. Na nich bude možný provoz historických vozidel tak jako doposud. Na trať s výhradním provozem však nemůže vjet žádný vlak bez aktivní mobilní části ETCS, výjimku nebudou mít ani historická vozidla.
V současnosti proto probíráme možnosti vybavení historických vozidel mobilní částí ETCS. Z technického pohledu se nabízí několik řešení, kvůli kterým je Správa železnic v kontaktu s jejich provozovateli.
Zkoušeli jste ETCS před spuštěním plného provozu?
Ano, ověřování funkčnosti systému jsme věnovali velkou pozornost. Zavádění ETCS je náročný proces a v Česku na něm pracujeme několik let. První zkoušky probíhaly už v letech 2005–2011 na hlavním koridoru mezi Velimí a Pečkami.
V lednu 2023 pak začal výhradní provoz pod dohledem ETCS na trati Olomouc – Uničov. Postupně se tam systém podařilo vyladit tak, že nyní funguje téměř bez výpadků signálu.
V průběhu roku 2024 jsme pak zorganizovali další zátěžové testy na úsecích, kde v roce 2025 začne výhradní provoz ETCS. Během testů systém správně zafungoval v 97,36 % jízd. To znamená, že k rozpadu spojení a následnému automatickému brzdění vlaku došlo v průměru jen u 3 ze 100 vlaků.
Poslední zkouška proběhla od 27. do 29. července 2024 v úseku Praha-Běchovice – Kolín – Pardubice. Zahrnovala celkem 160 jízd vozidel. Při této zkoušce už systém správně fungoval ve sto procentech případů.
Kdo zavádění ETCS platí?
Budování traťové části ETCS zajišťuje Správa železnic, a to zejména z evropských fondů a programů se spoluúčastí státu – SFDI (Státního fondu dopravní infrastruktury).
Instalaci mobilní části ETCS si musí zajistit sami dopravci. I zde je možnost získat pro částečné financování evropské fondy.
Jakou další přidanou hodnotu kromě vyšší bezpečnosti bude mít ETCS?
Po zavedení vyššího stupně ETCS, nazvaného ETCS L2 s benefity, bude možné rozdělit traťové úseky do většího množství kratších oddílů. Systém ETCS tím využije svůj plný potenciál, mimo jiné v podobě zrychlení vlaků a možného zvýšení kapacity tratě. Fungování v této vyšší úrovni je podmíněno nejen výhradním provozem ETCS, ale i dalšími technickými úpravami infrastruktury.
Jak bude na tratích s ETCS řešený posun?
Posun bude zabezpečen stejnými principy jako dosud, tj. strojvedoucí se bude řídit návěstmi platnými pro posun. Světelná návěstidla ve zjednodušené podobě budou zachována i v dopravnách na tratích ETCS L2 s benefity, mimo jiné právě pro zabezpečení posunových jízd. ETCS bude v případě posunu dohlížet pouze na nepřekročení rychlosti 40 km/h.
Systém ETCS se však neustále vyvíjí, a proto se hledají i způsoby, jak zvýšit dohled nad jízdou posunových dílů. Touto otázkou se zabývají správci infrastruktury v mnoha evropských zemích včetně Správy železnic s cílem dalšího zvýšení úrovně bezpečnosti na železnici.