Zavádění ETCS

Aktuální stav

V tuto chvíli se jezdí ve výhradním provozu ETCS na trati Olomouc - Uničov. To znamená, že provoz na této trati je plně řízen ETCS a vozidlo, které tímto systémem není vybavené, na tuhle trasu nesmí vjet. Na vybraných úsecích hlavních koridorů pak funguje takzvaný smíšený režim. Pod kontrolou ETCS tam jezdí vozidla, která jsou tímto systémem vybavená a zároveň mají proškoleného strojvedoucího. Jedná se tedy o formu zkušebního provozu.

Tratě vybavené ETCS, září až⁠⁠⁠⁠⁠⁠ prosinec 2024

  

Výhradní provoz od roku 2025

Od roku 2025 začne na zásadních úsecích hlavních tratí výhradní provoz ETCS. To znamená, že na ně už budou moct vjet jen vlaky, které jsou systémem vybavené, mají ho zapnutý a strojvedoucí jsou náležitě proškolení. Jiná vozidla už na takové tratě nevjedou. Výhradní provoz pak umožní využít všechny výhody, které ETCS má – zejména vyšší bezpečnost.  

Po spuštění výhradního provozu ETCS na 620 kilometrech hlavních tratí v Česku pojede pod dohledem evropského zabezpečovače měsíčně padesát tisíc vlaků. Z pohledu najetých kilometrů a odvezených tun zboží to znamená 42 % všech provozních výkonů na celé síti Správy železnic.     

Mapa výhradního provozu ETCS od ledna 2025

 

Rozšiřování ETCS

Systém ETCS se bude na tratích v Česku postupně rozšiřovat. Nejprve ho získají zbývající úseky hlavních tratí, postupně se přidají i lokálky. Právě v jejich případě bude ETCS znamenat zcela zásadní kvalitativní posun: na většině z nich totiž v tuto chvíli žádný vlakový zabezpečovací systém není. Řízení provozu je na lokálkách obvykle založeno na přímé komunikaci mezi dispečerem a strojvedoucím pomocí telefonu nebo vysílačky.



 

Aplikační úrovně

ETCS není jenom jeden systém. Pod touhle zkratkou se skrývá několik různých úrovní zabezpečovače, každá z nich se hodí na jiný typ tratě. 

ETCS L2

je liniové vlakové zabezpečovací zařízení, které je založené na obousměrné rádiové komunikaci traťové a mobilní části. Traťovou část tvoří v této úrovni systému radiobloková centrála (RBC) a body umístěné v kolejích (eurobalízy). Oprávnění k jízdě z RBC je do vlaku přenášeno rádiovým systémem. RBC sleduje jednotlivé vlaky a komunikuje s nimi. Zná pozici, směr jízdy a rychlost vlaků a vyhrazuje pro jejich další jízdu volný, bezpečný prostor. Sleduje, zda strojvedoucí vlaku dodržuje maximální rychlost a jestli správně reaguje. Umí zastavit vlak například před návěstí STŮJ (laicky před červenou) nebo při indispozici strojvedoucího. Vzájemná komunikace mezi RBC a vlakem a kontrola nad jízdou vlaku přitom probíhá nepřetržitě. Aby celý systém správně fungoval, je potřeba na vybavených tratích provozovat vozidla se zapnutým ETCS, tedy jezdit ve výhradním provozu. ETCS ve druhé aplikační úrovni má dvě základní podvarianty: s hlavními návěstidly nebo bez hlavních návěstidel (takovému režimu říkáme s benefity). Projev vůči strojvedoucímu při jízdě pod ETCS je však vždy shodný.

ETCS L2 s benefity

spočívá kromě zavedení výhradního provozu ETCS také v provedení technických úprav infrastruktury. Nejvýraznější z nich je odstranění konvenčních světelných návěstidel (semaforů) a jejich nahrazení stop značkami ETCS a lokalizačními značkami ETCS, díky čemuž bude možné rozdělit traťové úseky do více oddílů. Tím se využije plný potenciál systému ETCS, mimo jiné v podobě zvýšení rychlosti vlaků, případně také ve zvýšení kapacity tratě. Důležité je také zmínit, že režim ETCS L2 s benefity se využívá i jinde v Evropě. V praxi tak dochází ke sjednocování železničního prostoru napříč hranicemi.

ETCS L1

má jednodušší provedení traťové části. Eurobalízy jsou napojené do stávajícího zabezpečovacího zařízení a hlavní návěstidla zůstávají nadále v činnosti. První aplikační úroveň nevyžaduje rádiový systém pro komunikaci s vlaky. Z těchto důvodů se hodí zejména na méně zatížené tratě s traťovou rychlostí do 120 km/h.

I v této variantě ještě rozlišujeme další podkategorie. V úrovni ETCS L1 LS se strojvedoucí dál řídí podle návěstidel na trati, k tomu ho ale ještě hlídá ETCS. Na základě vypočtených brzdných křivek systém zajišťuje neprojetí návěsti STŮJ a v omezené míře i nepřekročení dovolené rychlosti.

ETCS STOP zajišťuje nouzové brzdění vlaku při minutí zakazující návěsti a kontroluje nepřekročení nejvyšší rychlosti mezi dopravnami a v dopravnách. Tato verze je určena především pro lokální tratě s traťovou rychlostí do 100 km/h.